Teraz jest 21 cze 2018, o 02:56


Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 lip 2016, o 09:19 

Dołączył(a): 26 lip 2016, o 09:15
Posty: 3
Dzień dobry.
Stoję w obliczu zaprojektowania galerii sztuki.
Chciałbym zgłębić temat psychologii zwiedzania, zachowań zwiedzających, ich potrzeb, tendencji, oczekiwań, itp.
Nie potrafię jednak znaleźć żadnych publikacji na ten temat. Czy ktoś z Was ma wiedzę na ten temat? Ktoś mógłby mnie skierować w odpowiednią stronę?
Z góry dziękuję za jakąkolwiek pomoc!


Góra
Offline Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lip 2016, o 21:37 
Senior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2016, o 10:10
Posty: 974
Lokalizacja: Mazury!
Pochwały: 10
rudiment napisał(a):
Dzień dobry.
Stoję w obliczu zaprojektowania galerii sztuki.
Chciałbym zgłębić temat psychologii zwiedzania, zachowań zwiedzających, ich potrzeb, tendencji, oczekiwań, itp.
Nie potrafię jednak znaleźć żadnych publikacji na ten temat. Czy ktoś z Was ma wiedzę na ten temat? Ktoś mógłby mnie skierować w odpowiednią stronę?
Z góry dziękuję za jakąkolwiek pomoc!

Witaj, Rudiment! Fakt,że nie spotkałem się z czymś takim jak psychologia zwiedzania i zachowania zwiedzających . Można byłoby zapewne dużo na ten temat mówić , gdyż jest tyle zachowania, potrzeb i oczekiwań zwiedzających, konsumentów, klientów , co osobowości . Kółko chyba się nie zamyka!
Do każdego można dotrzeć inną drogą, w inny sposób :-)
Ogólnie warto pogłębiać swoją wiedzę w kierunku psychologii społecznej i czytać o tym pozycje !
Polecam ponadto :
"Psychologia umysłu"
autor: Zbigniew Piskorz, Tomasz Zaleśkiewicz

"Przyjemność czy konieczność? Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka"
autor: Tomasz Zaleśkiewicz

_________________
Bogdan


Nawet najbardziej praktyczna, piękna i wykonalna filozofia na świecie nie zadziała, jeśli Ty nie będziesz działać.

Zig Ziglar


Góra
Offline Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lip 2016, o 12:58 

Dołączył(a): 26 lip 2016, o 09:15
Posty: 3
ruinyodbudowane - dziękuję za odpowiedź.
Niestety architektura wymaga kompromisów, znalezienia optimum w którym odnajdzie się nawet najtrudniejsza osobowość :)

Właściwie nasz problem jest zasadniczo konkretny - to galeria sztuki współczesnej, która wiadomo jest kontrowersyjna bardzo często. Rozłożyliśmy ręce, gdy przyszło decydować o tym jak prowadzić komunikację. Powierzchnia jest na tyle duża, że odbywać się może nawet 5 czy więcej mniejszych wystaw, często bardzo rozbieżnych.
czerpać inspiracje z zachodu gdzie coraz częściej prowadzi się osobę zainteresowaną od początku do końca i nie ma tak na prawdę możliwości "ucieczki" bez przejścia całości lub zawrócenia, czy dać swobodne prawo wyboru licząc się z tym, że mało kto skorzysta z pełnego spektrum propozycji ekspozycyjnych.

Jak wspomniałem na zachodzie często buduje się wystawy na zasadzie ciągu logicznego, gdzie napięcie rośnie, a na końcu ustawione są eksponaty które "wciskają w fotel". Tam się to sprawdza, ale my mamy nieco inną mentalność, obawiam się (na podstawie subiektywnej opinii), że Polak, zniesmaczony pierwszym eksponatem często zamyka się na resztę i wychodzi. Wtedy ciągłość byłaby wadą, nie zaletą.


Góra
Offline Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lip 2016, o 15:13 
Senior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2016, o 10:10
Posty: 974
Lokalizacja: Mazury!
Pochwały: 10
rudiment napisał(a):
Jak wspomniałem na zachodzie często buduje się wystawy na zasadzie ciągu logicznego, gdzie napięcie rośnie, a na końcu ustawione są eksponaty które "wciskają w fotel". Tam się to sprawdza, ale my mamy nieco inną mentalność, obawiam się (na podstawie subiektywnej opinii), że Polak, zniesmaczony pierwszym eksponatem często zamyka się na resztę i wychodzi. Wtedy ciągłość byłaby wadą, nie zaletą.

Zgadzam się z Tobą i dlatego wystawy , w których napięcie rośnie , a na końcu zastaje nas szok w pozytywnym znaczeniu tego słowa, jest opcją bardziej dla znawców i miłośników sztuki ! Natomiast z myślą dla mało zainteresowanych tematyką, czy w ogóle zwiedzaniem galerii można byłoby wprowadzić od wejścia czymś szokującym, porywającym do dalszej "pielgrzymki" przez galerię, muzea, sztukę :-) czy tez kulturę ! Już na wstępie zrobić wielkie "wow". A potem wprowadzić urozmaicenie ! Co Ty na to?

_________________
Bogdan


Nawet najbardziej praktyczna, piękna i wykonalna filozofia na świecie nie zadziała, jeśli Ty nie będziesz działać.

Zig Ziglar


Góra
Offline Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 lip 2016, o 10:31 

Dołączył(a): 26 lip 2016, o 09:15
Posty: 3
Jest spory problem takiego rozwiązania, nie dla każdego "mocny element" będzie mocny, a wtedy może zadziałać to w drugą stronę. Bardziej jednak problematyczne wydaje się, że często mocne rzeczy wynikają z kontekstu, nie są dobre dlatego, że same w sobie takie są, ale dlatego, że tak wynika z kontekstu, w którym takimi się stały.
Minusem pierwszych sal wystawowych zawsze będzie to, że będą one zaledwie preludium całości, należy się liczyć z niezrozumieniem a jednocześnie z funkcją naprowdzającą, wprowadzającą w klimat kontekstu. Stąd właśnie kieruję się do Was, bo przy kilku piętrach i przestrzeniach expo, trywialny z pozoru problem staje się fundamentalny w całym procesie projektowym.


Góra
Offline Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 lip 2016, o 15:18 
Senior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2016, o 10:10
Posty: 974
Lokalizacja: Mazury!
Pochwały: 10
A zastosować jakiś chwyt marketingowy ? Bo to jest oczywiste, że wszystkim od razu nie przypadnie do gustu wystawa . Jednym sie spodoba, innych odstraszy, zanudzi , jak to Sam stwierdziłeś . Nie wszystkie serca, a raczej oczy , przekupimy od razu na wstępie! Można wprowadzić właśnie metodę przekupstwa! Coś w gratisie za zwiedzanie, za wykupiony bilet do galerii?
Albo bilet na czas? Im dłużej czasu spędzamy w galerii, tym więcej zapłacimy. Jak z parkowaniem samochodu na płatnym parkingu!

_________________
Bogdan


Nawet najbardziej praktyczna, piękna i wykonalna filozofia na świecie nie zadziała, jeśli Ty nie będziesz działać.

Zig Ziglar


Góra
Offline Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 wrz 2016, o 13:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lip 2012, o 15:35
Posty: 7
Lokalizacja: Warszawa
To o czym piszesz rudiment należy do dziedziny zwanej psychologią środowiskową.

Nie czytałam żadnych publikacji na temat zachowań zwiedzających, ale przed chwilą wpisałam sobie w Google Scholar hasło "environmental psychology museum" i widzę, że jest kilka prac na ten temat. Może w ten sposób poszukaj.

Poza tym, może warto byłoby zrobić badania na ten temat, tzn. przyjrzeć się jak zachowują się zwiedzający w innych podobnych galeriach i przeprowadzić z nimi wywiady na temat ich potrzeb. Tylko do tego potrzebowałbyś kogoś z doświadczeniem w przeprowadzaniu takich badań, ponieważ nieprawidłowo przeprowadzone nie pozwolą na wyciągnięcie przydatnych wniosków.

_________________
http://www.neuroskoki.pl - blog naukowy o psychologii i neurobiologii


Góra
Offline Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 wrz 2016, o 16:10 
Stały bywalec

Dołączył(a): 13 cze 2016, o 19:16
Posty: 317
Ostrzeżenia: 5/5
Pochwały: 3
Obstawiam, że temat dawno zgłębiony i bogaty w gotowe opracowania.

To się niczym nie różni od sztuczek sprzedawców - faecing, środkowa półka, przeszkadzacze na przejściach, wystawki, itp. itd.

Czemu nie sięgniesz po gotowe rozwiązania ?


Góra
Offline Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO